Od září máte možnost zdarma si zapůjčit odbornou literaturu z oblasti pedagogiky a psychologie dětí ve věku 3 až 6 let, dále knihy nabízející zajímavé postřehy a přístupy ve výchově dětí a mnoho další inspirativní literatury.

Knihy jsou k zapůjčení ve třídě modrá kytička, kde je zároveň katalog nabízených knih. Katalog je též umístěn zde.

Už brzy půjdu do školy

tl_files/knihovna/uz-brzy-pujdu-do-skoly.jpg

Kniha nabízí soubor cvičení a pracovních listů, který je určen dětem ve věku 5–7 let, jejich rodičům a učitelům mateřských škol a přípravných tříd při základní škole. Záměrem je vybavit děti předškolního věku znalostmi a dovednostmi, které jim umožní zvládat nároky 1. třídy základní školy bez větších obtíží, či ještě lépe s radostí a s prožitky úspěchu. V knize najdeme cvičení na rozvíjení zrakového a sluchového vnímání, dále prostorové a pravolevé orientace, předčíselných představ i geometrických tvarů a grafomotorických dovedností dítěte. Nabízené aktivity mají podobu hry. Kniha je určena předškolním dětem a dětem z přípravných tříd základní školy.

 

Co, kdy a jak ve výchově dětí

Co, kdy a jak ve výchově dětí

Kritické periody vývoje, těhotenství, první chvíle spolu, jak na školáky, pocit méněcennosti, výchova k odpovědnosti, strach a úzkost dětí.
Prof. Matějček odpovídá na základní otázku: „Kdy je při výchově pro co vhodná doba a co kdy nepromeškat?“ Ve svém výkladu srozumitelně spojuje poznatky dnešní vědy i praktické zkušenosti vlastní i dalších psychologů a pedagogů. A jak autor sám slibuje: „Bude v tom jistě i dost mých vlastních osobních postojů a možná i libůstek, takže mi nezbývá než prosit laskavého čtenáře jednak o shovívavost a jednak o jeho vlastní tvořivé uvažování na dané téma.“ Kniha je určena především rodičům, ale i učitelům a vychovatelům a všem, kdo přemýšlejí o výchově a jejích možnostech.

Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole

Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole

Publikace přináší kromě informací ke školní zralosti zejména pestrou nabídku cvičení a her zaměřených na rozvoj percepčně kognitivních funkcí důležitých pro zvládání čtení, psaní a počítání, ale i zvládání role samostatného školáka (rozvoj zrakového a sluchového vnímání, paměti a pozornosti, myšlení a řeči, rozvoj motoriky a grafomotoriky). Publikaci ocení nejen rodiče předškolních dětí, ale i pedagogové předškolních zařízení.

Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti

Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti

63 principů dokládaných řadou příkladů pomůže vychovat dítě k pocitu sebedůvěry. Sebeúcta a sebedůvěra jsou základním pozitivním lidským postojem vůči sobě samému a zároveň i nezastupitelným zdrojem životní energie. Rozvine-li člověk tento postoj, vnímá sebe sama jako někoho, kdo je schopný a kompetentní, jedinečný, hodný lásky i schopný milovat. Přehled principů, čtivých a dokládaných řadou příkladů, pomůže dospělým jednat tak, aby jejich děti vyrůstaly k pocitu sebeúcty a sebedůvěry.

Leváci a jejich výchova

Leváci a jejich výchova

Zhruba každé desáté dítě se narodí jako levák, rodí se však do světa, který je „uzpůsoben“ především pro praváky, což s sebou může přinášet řadu obtíží. Kniha přináší základní informace týkající se biologických, fyziologických i psychologických aspektů a praktických dopadů této orientace. Kniha vyvrací nejrůznější mýty a rodičům, vychovatelům i pracovníkům pomáhajících profesí přináší užitečné informace a rady, jak rozpoznat leváka již v raném věku, jak pro něj vhodně uzpůsobit prostředí, jak dítěti pomoci překonávat možná úskalí a rozvíjet jeho přednosti.

Neklidné dítě

Neklidné dítě

Dvě třetiny českých rodičů se domnívají, že jejich děti jsou výrazně neklidnější a nesoustředěnější než děti ostatní. Někdy to není jen subjektivní pocit plynoucí ze snížené tolerance přirozeného dětského temperamentu. Některé děti svou zvýšenou dráždivostí, neposedností a rozjíveností dovádějí k zoufalství rodiče, učitele, vychovatele i lidi, k nimž nemají žádný vztah. Neklid se u nich stává vývojovou poruchou, kterou je třeba brát vážně.

Kniha vysvětluje příčiny hyperaktivity vrozené i získané, přináší poznatky z oblasti neurofyziologie i sociologie a seznamuje s možnostmi nápravy-terapie. Nabízí podporu a rady rodičům neklidných dětí, doporučení učitelkám v mateřských školách a pedagogům ZŠ.

Poprvé v mateřské škole

Poprvé v mateřské škole

Základní informace a rady pro vstup vašeho dítěte do mateřské školy
Vstup dítěte do mateřské školy klade na dítě a jeho rodiče nové náročné požadavky. Dítě si musí v novém prostředí najít svou identitu, vytvářet nové vztahy a začlenit se do organizované skupiny dětí. Autoři popisují, jak dítě a jeho rodiče tuto životní změnu prožívají a jaké problémy jsou spojené s tímto vývojovým obdobím dítěte. Nechybí ani informace o potřebné zralosti dítěte pro vstup do mateřské školy, o způsobu přijímání dítěte a jeho přizpůsobování se životu v mateřské škole a náměty pro práci rodičů s dětmi, která pomůže učitelkám při péči o dítě. Každá kapitola knihy obsahuje poznámku a podněty pro pedagogickou praxi v mateřské škole.

Rodiče, nebojte se říkat NE

Rodiče, nebojte se říkat NE

„Je zakázáno zakazovat“- na tento paradox narážíme v současnosti při výchově často. Životní zkušenosti i klinická pozorování ale dokazují, že děti pro formování své osobnosti potřebují hranice. Jednání rodičů, kteří neumějí říkat svým potomkům ne, přináší dětem ztrátu záchytných bodů a rozhodně nepřispívá k dobré výchově. Příručka Rodiče, nebojte se říkat ne je určena otcům a matkám, kteří si kladou otázky týkající se určování hranic, ukazuje, že je třeba zajistit jejich dodržování, zabývá se nutností užívání a výběru trestů při výchově. Definuje úlohu rodiče ve vztahu k zákazům a odůvodňuje požadavek pevné výchovy bez výstřelků přísnosti.

100 věcí, které by měl znát každý předškolák

tl_files/knihovna/100-veci-ktere-by-mel-znat-kazdy-predskolak.jpg

Půjde vaše dítě brzy do školy?
V této knize si můžete ověřit, zda umí vše, co se mu ve škole bude hodit a co by mělo znát. Autorky vysvětlují, proč je pro dítě podstatné tyto dovednosti mít a jak je pak dokáže ve škole zúročit. Podle této praktické knihy snadno doženete případné nedostatky a ještě se u toho pobavíte – vy i vaše dítě. Budete se spolu učit nové a trénovat to, co vaše dítě již zvládá samo: pomáhání při drobných domácích pracích, hledání rozdílů v obrázcích, stavění z kostek, rozpoznávání množství, vyjádření vlastních přání, orientaci v okolí bydliště, jak pomoci druhému, pojmenování částí těla, rozpoznání pachů, popsání oblíbeného jídla, tleskání do rytmu, rýmování, říkání jazykolamu, kreslení postaviček a mnoho dalších činností.

Děti potřebují hranice

Děti potřebují hranice

Jsou dnes děti víc nevychované a drzé než dříve? Jsou snad dnes rodiče méně kompetentní? Jak může denně docházet k situacím, v nichž „malý tyran“ triumfuje a oni si zoufají? Jak se vyhnout trvalému stresu ve výchově a přitom neupadnout do autoritářství, ukazuje zkušený rodinný poradce na mnoha příkladech. Upozorňuje na úskalí liberální výchovy a vychází z pojetí, že ani v dobré snaze neomezovat svobodu dítěte nelze dítě „nechat dítě na holičkách“ a postavit ho do dnešního světa bez vědomí a znalosti vlastních hranic. Rodičům, vychovatelům i mnohým učitelům dodává autor svými návrhy na řešení odvahu důsledně jít ve výchově cestou, která dětem dává pocit bezpečí a jistoty.

Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let

Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let

Publikace sleduje vývoj dítěte po šestiměsíčních etapách, tedy od tří let do tří a půl, od tří a půl do čtyř let, od čtyř let do čtyř a půl a v dalších půlročních obdobích až do šesti let.V každé z těchto kapitol, zaměřené na dané věkové období, se autorka věnuje vývoji osobnosti, fyzickému, jazykovému vývoji, sociabilitě, hrám a hračkám, jídlu, psychologickým a výchovným otázkám a uvádí mnoho praktických rad (spánek, vyprávění pohádek a příprava na čtení, kresba, dětské otázky „proč“, problémy s oddělením od rodičů, nemoci, příprava na školu aj.). Kniha je kompendiem všech důležitých informací, které potřebují znát rodiče při péči o dítě ve věku do 3 do 6 let a při jeho výchově.

Jak přežít, když mě všechno štve

Jak přežít, když mě všechno štve

Každý se někdy naštve. Někteří lidé zvládají svůj vztek lépe než jiní. A někteří vypadají, jako by vůbec nebyli schopni svou zuřivost zvládat.

Když má dítě vztek, jeho mozek a tělo reagují takhle:

  • V hlavě se mu honí strašné věci.
  • Chce křičet, ječet nebo řvát.
  • Vycení zuby.
  • Stáhne se mu žaludek.
  • Má chuť kopat nebo dupat.

Proč potřebuje tuto knihu? Knížka dítěti ukáže, jak zvládat náročné situace a jak si poradit s tím, že se mu něco nelíbí a má na něco vztek. Nejde o to nepříjemné emoce potlačovat, ale najít cestu, jak se s nimi vypořádat a přitom neublížit ostatním.

Malý tyran

Malý tyran

Nejen o příčinách a léčbě dětské panovačnosti, ale o skutečných výchovných potřebách malých dětí.
Stále více rodičů a vychovatelů je bezradných. Ačkoliv při výchově chtěli dělat všechno dobře, zdá se jim, že se jejich děti vyvíjejí v malé tyrany. Udržují své rodiče v poklusu a nechávají je kolem sebe tancovat. Známá německá dětská psycholožka Jiřina Prekopová tento fenomén ve své knize vysvětluje a ukazuje, jakou oporu děti potřebují aby se mohly nerušeně vyvíjet.

Po dobrém, nebo po zlém?

Po dobrém, nebo po zlém?

O výchovných odměnách a trestech – Umění odpouštět – Výchovné prostředky a situace pro jejich využití.
Význam odměn a trestů je ve výchově zřejmě stále týž. Jen v různých dobách a společnostech se jedno nebo druhé více nebo méně zdůrazňuje, uplatňuje nebo hlásá a praktikuje. Autor si dovoluje pozvat čtenáře, aby se spolu s ním laskavě zamýšleli, proč, kdy a jak máme dát ve výchově svých dětí přednost tomu „po dobrém“ nebo „po zlém“. Rozumět sobě a rozumět dítěti, to už je první krok na cestě výchovy.

Rodiče určují hranice

Rodiče určují hranice

Pokračování úspěšné knihy Děti potřebují hranice
Inspirováni touto knihou kladli čtenáři autorovi během seminářů množství dotazů, jež se dotýkaly témat, která zůstala v předchozí knize spíše na okraji. Autor se proto v knize Rodiče určují hranice věnuje podrobně otázkám jako: Je možné vychovávat partnersky a být přitom pro dítě autoritou? Jaké jsou rozdíly mezi důsledností a trestem? Jak dítě ovlivňuje rozdílný rodičovský styl otce a matky? Porozumí menší děti smyslu hranic? Jak řešit situace, ve kterých jsou děti vystaveny hraničním prožitkům, které je ponižují? Jak zacházet s tématy nemoci a smrti, aby děti nebyly přetěžovány? Autor uvádí také případy ze své praxe, komentuje je, rozebírá možné přístupy rodičů a nabízí východiska.